Tweede zomervakantie

4 november 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Johan

Tijd voor een nieuwe blog! We hebben weer een interessante periode achter de rug hier. In de weken na mijn vorige blog is het hier namelijk vrij onrustig geweest. De regering van Zuid-Afrika kondigde in september aan dat in tegenstelling tot eerdere beloftes ze komend schooljaar toch het schoolgeld gaan verhogen met 9%. Niet iets waar de gemiddelde student hier op zit te wachten. Wat volgde waren studentenprotesten die steeds groter werden en uiteindelijk vrijwel alle universiteiten in Zuid-Afrika dwongen om de deuren te sluiten voor een aantal weken. Alleen is dit niet zomaar een groep boze studenten. Vrijwel elke politieke partij in Zuid-Afrika heeft zijn eigen studenten tak. Toen de regering de verhoging aankondigde speelde de oppositie hier handig op in en liet door hun studentengroeperingen protesten organiseren. Het gevolg is dat de protesten een hoog propaganda gehalte hebben en eigenlijk vooral een politieke agenda dienen. In Johannesburg en Kaapstad begonnen de protesten wat grimmiger te worden en werd veel gevandaliseerd en gevochten met de politie. De eindbalans van de protesten is één dode, 118 arrestaties en €40 miljoen aan schade. Op universiteit was meestal redelijk rustig op één incident na. Vanwege de situatie was er meer private security ingehuurd om de poort te bewaken. Alleen ging dat niet vlekkeloos en werd er tijdens een protest werd een student in zijn kont geschoten. Hierna werden de wapens snel vervangen door paintballgeweren waardoor de universiteit nu op een grote paintball arena lijkt.

Een docent van Windesheim was speciaal naar Zuid-Afrika gekomen om les te geven aan onze klas. Maar dit ging door de protesten ook niet door waardoor wij onze enige resterende lesweek hier in Pretoria misten. Dit betekent dat wij op 13 september onze laatste les voor dit semester hebben gehad. De afgelopen maanden waren wij dus druk bezig met onze tweede zomervakantie van het jaar. Maar dit keer gewoon lekker met 30+ graden onder de Afrikaanse zon in plaats van dat Nederlandse excuus voor een zomer.

13 oktober kwamen mijn broers en een vriend uit Nederland aan om samen met ons te reizen. Wat volgde was misschien wel mijn leukste vakantie tot nu toe. Het begon met een 7 uur lange rit van Pretoria naar Drakensbergen, de hoogste bergketen van Zuid-Afrika. Vanwege ons drukke schema konden we hier helaas maar 1 dag blijven. We besloten die dag door te brengen op een paard en op die manier de bergen te verkennen. Op wat opstartproblemen na, (één van de paarden besloot na een paar minuten dat hij er toch geen zin in had en rende met een wat minder gelukkig persoon op zijn rug weer terug naar de stallen) was het een zeer leuke tocht met een supermooi uitzicht over de bergen in de omgeving.

Drakensberg te paard!20161018-_1080651-1

De volgende dag was weer een reisdag. Dit keer van Drakensbergen naar Sodwana Bay waar wij een duikcursus gingen volgen. Sodwana Bay ligt bovenaan de oostkust van Zuid-Afrika en heeft het meest zuidelijke koraalrif ter wereld. Het duiken was in het begin toch minder makkelijk dan verwacht maar uiteindelijk kregen we de smaak te pakken. Vooral het onderwater ademen is toch barrière die overkomen moet worden.
In totaal hebben we twee keer in het koraalrif gedoken en zijn daarmee nu officieel PADI scuba duikers. Het is echt een geweldige ervaring om tussen het koraal rond te zwemmen met 12 meter water boven je hoofd terwijl er een school vissen langs komt. De Gopro van Matthijs was maar tot 10 meter onderwater geschikt dus hield er helaas na 10 meter mee op. Op de zwembadsessies na hebben we helaas niet veel beelden van het duiken.

Johan doet stoer onder waterOnze Divemaster Jordan en instructeur Ed

Na 3 dagen duiken in Sodwana Bay vertrokken we naar Kruger National Park. Hier hadden we 3 dagen een huis gehuurd en hoopte we alle Big Five te spotten. Het laatste restje winter is hier al lang geleden vertrokken en overdag loopt de temperatuur op tot 38 graden. Wat zelfs voor Matthijs en ik toch iets te warm is. De eerste dag konden we al veel dieren van ons lijstje halen en was het ons gelukt om niet levend te verbranden in de auto. De tweede dag staan we weer voor 6 uur op voor een nieuwe safaridag.

Terwijl ik op onze veranda wakker sta te worden word ik vergezeld door 4 zebra’s die even polshoogte komen nemen. 5 minuten later staan we met z’n allen zebra’s te voeren. Sommigen van de zebra’s hebben bedacht dat ze in plaats van de hele dag te grazen ook gewoon een aantal vakantiehuizen langs kunnen lopen. Ik geef ze geen ongelijk met deze hitte. Door de droogte staan de meeste beekjes en waterplaatsen droog.

Zebra's voor de deur!Casual Giraf

De tweede dag rijden we daarom langs een van de weinige rivieren in het park die nog stromen. En niet zonder succes. Het lijkt alsof alle olifanten in het hele park zich bij deze rivier verzameld hebben. Na de hele dag leeuwen sightings afgereden te hebben lukt het ons aan het einde van de middag toch nog om in de verte een leeuw te spotten. Terwijl we tevreden naar het huis rijden besluit een groep leeuwen ineens vlak voor onze neus de weg over te steken waardoor we ze toch nog van dichtbij te zien krijgen. Zo blijkt maar weer dat de natuur zich niet laat voorspellen. Het is geen dierentuin waar je van verblijf naar verblijf kan gaan om alle dieren te zien. De volgende dag waren we allemaal redelijk ‘safarimoe’ en besluiten we de dag door te brengen in het zwembad bij het huisje. Aan het eind van de middag hadden we weer bezoek van wat zebra’s en apen die wij van wat snacks bedienden.

20161022-_1090235-1Aapje claimt onze bananen

De volgende dag is het alweer tijd om naar huis te gaan. Onderweg stoppen we nog om met quads door de heuvels heen te racen. Hierbij reed ik gelukkig vaak vooraan zodat ik een stuk minder stof hoefde te happen dan de achterste van de groep. Weer terug in Pretoria proberen Matthijs en ik ons rustige oude ritme weer op te pakken terwijl de rest de stad nog wat meer verkend. Helaas parkeerden ze de auto in het verkeerde steegje en vinden ze hem later terug zonder wieldoppen, TIA...

Op de laatste dag besloten we dat we nog niet genoeg zand gehapt hebben dus gingen we off-road karten en paintballen. Al kreeg ik halverwege het karten toch het idee dat niet alle karts van dezelfde kwaliteit waren. Vooral het feit dat ik na een aantal rondes mijn achterwiel aan mij voorbij zag rollen was een grote hint. Aan het eind van de dag vlogen onze gasten weer terug naar het koude Nederland en hadden we het rijk weer voor onszelf alleen. Op de wieldoppen na een meer dan geslaagde vakantie!

Op dit moment loopt onze tweede zomervakantie op z’n einde en beginnen de voorbereidingen voor de tentamens. Het vak Production Technology hebben wij gelukkig kunnen laten vallen en gaan we in Nederland inhalen door een extra project uit te voeren. Nog een maandje doorzetten en dan begint onze derde zomervakantie van het jaar ;)

1. Eveline Korrel- Marcus:
    4 november 2016
    Wat goed dat jullie een goede 2e zomervakantie hebben gehad. Prachtige foto's Nu nog de laatste loodjes en dan zijn jullie weer terug in Nederland. groetjes Eveline
  2. Opa en oma:
    6 november 2016
    Hoi Matthijs fijn om zo weer van jullie belevenissen op de hoogte worden gebracht [top Johan]nog een hele goede tijd.lieve groet vanuit Sneek