Safari in een i10

15 augustus 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Johan

Na een leuke dag op het dorpsfeest in Hartebeespoort besloten we dat het maar eens tijd was voor een safari. Stap 1 voor op safari gaan: Zorgen voor een off-road voertuig. Omdat we besloten hadden maandag om 6 uur ’s ochtends te vertrekken moesten we op zondag de auto al ophalen. Hoewel de keuze discutabel is reden we uiteindelijk met een Hyundai Grande i10 de poort uit. Een betere safariauto bestaat niet...

Aangezien we nog wat tijd over hadden besloten we nog wat sightseeing te doen in de directe omgeving van Pretoria. Als eerste gingen we naar het Voortrekkersmonument; dit is een groot marmer gebouw dat opgedragen is aan de Boeren die als eerste de Kaapkolonie verlieten om zich in het binnenland te vestigen. Het is een indrukwekkend monument met een mooi uitzicht over heel Pretoria. Daarna hebben we ook nog even fort Schanskop bezocht. Dit is een fort dat gebouwd tijdens de oorlog tussen de Boerenrepublieken en de Britten. Met uiteraard ook weer een fraai uitzicht over de hele stad.

Nadat we onze dosis geschiedenis weer hadden gehaald kwamen we erachter dat vlakbij nog een klein natuurpark is waar je met de auto in kan. Een mooie kans om ons safarimonster even te testen voor het grote werk van de volgende dag! Nadat de caissière bedenkelijk naar onze auto had gekeken en het een kwartier duurde voordat we daadwerkelijk het park in konden hebben we nog enkele uren door het park kunnen crossen en verschillende dieren gespot. De wegen waren op de vele kuilen na goed te doen dus voorzagen we ook geen problemen voor de volgende dag.

Maandag ging om 5 uur de wekker en vertrokken we in alle vroegte naar Pilanesberg National Park zodat we nog voor 8 uur in het park konden zijn. De eerste kilometers verliepen vrij rustig met weinig dieren. In dit soort parken zijn de meeste dieren te zien bij de drinkplaatsen. Hier worden daarom vaak hideouts bij geplaatst. Dit zijn hokken waarin je door een spleet naar de dieren kan kijken zonder ze te storen. Maar voor 12 uur ‘s middags konden we toch al de Blauwaap, Zebra, Gnoe, Nijlpaard en de Olifant afvinken van ons lijstje. Ook al hadden we in vergelijking met de rest van de bezoekers de meest sneue off-road auto ooit konden we toch overal vrij makkelijk rijden.

Na geluncht te hebben op een bergtop boven een adembenemende vallei was het tijd om weer verder te gaan. We hadden namelijk ons doel voor vandaag, alle big five spotten, nog niet gehaald! Na wat verder het park in gereden te zijn hadden we de jackpot van de dag! Tenminste dat dachten we toen… Terwijl we naar een Giraffe zaten te kijken die iets verderop stond te eten, besloot zijn soortgenoot voor onze auto de weg over te steken. Wat uiteraard enkele mooie foto’s en filmpjes opleverde!

Al dik tevreden met onze safari begonnen we op onze route naar de uitgang van het park waarbij we nog verschillende dieren tegenkwamen, waaronder een Neushoorn die zich goed verstopt had tussen wat struiken. Onderweg stopten we nog even bij een drinkplaats waar dichtbij nog wat Nijlpaarden te zien waren. Het klinkt misschien een beetje ondankbaar of verwend maar na een lange dag dieren spotten merk je toch dat wat Nijlpaarden die liggen te luieren in de zon niet zo heel lang interessant blijven. Terug naar de hoofdweg worden we nog even opgehouden door een paar olifanten die de weg oversteken en die we van vrij dichtbij konden fotograferen. “Kan het nog beter!” dachten we.

Blijkbaar wel, want de olifanten waren nog steeds niet klaar met ons. Enkele kilometers voor de uitgang zien we er nog één aan de rechterkant van de weg staan. Dus auto aan de kant en schieten maar! Ook deze olifant besluit de weg over te steken wat ondanks de auto voor ons toch mooie beelden oplevert. Maar het blijft niet bij één olifant, steeds meer vriendelijke reuzen komen door de struiken aangelopen en voor je het door hebt sta je voor een roadblock van 20 olifanten. Sommigen maken er zelfs een heuse show van en beginnen midden op de weg te stoeien met elkaar.

Achter ons en aan de andere kant van de roadblock is inmiddels een file van tientallen auto’s ontstaan die geen idee hebben wat er zich vooraan afspeeld. De olifanten hebben, net zoals iedereen hier in Zuid-Afrika, geen haast en verlaten de weg pas weer na 20 minuten maar daar hoor je ons niet over klagen. Gelukkig blijven ze wel vlakbij staan dus hangt Matthijs met zijn camera uit het raam terwijl ik langs de olifanten begin te rijden. Eén mannetje staat op ongeveer 2 meter afstand recht in de lens van de camera te kijken wat geweldige foto’s oplevert. Wat wij niet zien is dat achter een struik voor ons twee ‘kleine’ olifanten aan het spelen zijn. Op het moment dat wij langs de struik rijden staan ze op 1 meter afstand te stoeien terwijl ze richting onze auto lopen. Hoewel ze klein zijn wegen ze samen nog steeds meer dan twee keer zoveel als onze auto. Gelukkig schikken zij meer van ons dan wij van hen en rennen ze snel naar papa en mama toe terwijl ik het gas toch maar iets dieper in trap. Helaas hebben we geen foto’s kunnen maken van deze unieke ontmoeting maar het is een moment dat ik niet snel zal vergeten!

Om 17.58, 2 minuten voordat het park gaat sluiten, rijden we het park uit en kunnen we nog net zien hoe alle auto’s achter ons voor een gesloten hek en een strenge bewaker komen te staan. Waarschijnlijk moesten ze extra betalen omdat ze te laat waren. De safari was een geweldige ervaring. De natuur in Zuid-Afrika is overal erg mooi maar in dit soort parken wordt er echt nog een schepje bovenop gedaan en zie je pas echt de schoonheid van dit land. We hebben niet alle Big Five kunnen zien dus zullen we helaas nog een keertje op safari moeten gaan. Arme wij…

De rest van de week was wat minder spannend. We hadden van woensdag tot vrijdag in totaal 24 uur les op het rooster staan waarvan we uiteindelijk 8 uur daadwerkelijk les hadden. We zijn al redelijk gewend aan dit land maar sommige dingen blijven je verbazen.

Gisteren hebben we onze eerste toets over projectmanagement gehad. Ja dat was op een zaterdag… Het niveau was vergelijkbaar met 1e,2e jaar Technische Bedrijfskunde in Nederland en de meeste stof hebben wij al eerder gehad. Maar zelfs daar hoor je ons niet over klagen ;)

1. Opa en oma H.:
    15 augustus 2016
    Dat is echt genieten! Jullie maken goed reclame voor Zuid-Africa. Wij zijn al aan het sparen :)
  2. Opa en oma:
    15 augustus 2016
    Wat een belevenis,en wat een prachtige foto's ,zou zo wel met jullie op safari willen.....heel veel succes en sterkte en een lieve groet uit Friesland .
  3. Ton van Drie:
    15 augustus 2016
    Wij ( 25 personen )gaan eind okt.naar het krugerpark onder leiding van Mario Hoedemaaker
    ( oud olifanten specialist )van dierentuin Amersfoort.We hopen op een mooie reis.
    Ton en Joop v Drie. Hooglanderveen.