Rijbewijs, iemand?

7 augustus 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Matthijs

Wat doe je als verstandige Nederlander als je te horen krijgt dat je lessen hebt van 12 tot 4? Dan ben je gewoon aanwezig en zorg je dat je om iets voor 12 in het lokaal zit, logisch toch? Nou, bijna! De rest van de klas komt namelijk tussen kwart over 12 en half 1 binnen lopen en de docent zelf? Hmm, als je mazzel hebt is ie er voor kwart voor 1. Het heeft even wat tijd nodig voordat wij “Afrikaans” kunnen klokkijken.
Blijkbaar is er dus in een groeps-chat van de klas gemeld dat de les ‘iets later’ zou beginnen. Misschien handig om ook in die chat te komen dachten we. Zogezegd, zo gedaan! Fijn, een groeps-chat waar je op de hoogte wordt gehouden van de lesstof en andere handige weetjes. Ik schets even hoe dat ging. Tien minuten na toelating in de groeps-chat:

B:Hey guys, does anyone want their drivers licence, guaranteed? N:Yeah, what’s the trick? How do I pass easily?” B: “There is no trick, just pay me 2300 Rand and you’ll have it in a week, no questions” N: "Okay, I call you this week"

Goeiemiddag! Welkom in de groeps-chat van de opleiding en binnen tien minuten wordt er minder legaal een rijbewijs verkocht hahaha. Welkom in Afrika! Gelukkig was niet iedereen het er mee eens en ontstond er meteen een discussie en werden de personen uit de groeps-app getrapt, maar toch, het kan dus wel.
Het verklaart wel meteen het gemiddelde weggedrag hier: niet kijken als je afslaat, niet goed met je koppeling kunnen werken, niet normaal kunnen parkeren. Het gaat nog leuk worden als wij de weg op moeten!

We hebben in onze klas al een aantal vrienden gemaakt, opvallend genoeg vooral de twee blanke klasgenoten. Het is niet dat we geen contact zoeken met de rest maar je merkt toch een soort terughoudende houding van de rest, misschien moeten ze nog wat ontdooien. Gelukkig zijn onze klasgenoten ook van het ondernemende soort en hebben ze ons al verschillende plekjes in en buiten de stad laten zien. Zo weten we onze weg al te vinden naar een paar bioscopen, restaurants en andere leuke plekken. De bioscoop hebben we trouwens gevonden omdat onze les uitviel en de nieuwe Jason Bourne film toch wel op het lijstje stond ;). Ook heel aardig; we zijn mee op sleeptouw genomen naar een soort dorpsfeest net buiten Pretoria (Hartebeespoort). Daar voor de gein even gedropt in de schoonfamilie van onze klasgenoot die op hun beurt ons uitnodigde voor een ‘Braai’ (Zuid-Afrikaanse BBQ 2.0) bij hun thuis voor een weekend, we gaan zien waar we terecht komen!

1. Peter-Paul:
    7 augustus 2016
    Ja, doet u mij er maar eentje. Krijg ik dan ook korting op mijn paspoort?
  2. Matthijs:
    7 augustus 2016
    Nee helaas, daar doen ze niet aan. Maar wel een diploma voor een opleiding als je dat wilt!
  3. José:
    8 augustus 2016
    Dus eigenlijk wordt alle beschaving dat wij jullie hebben meegegeven, binnen no-time afgebroken.... Wat een land, wat een cultuur. Erg fijn zoals jullie ons meenemen in dit avontuur.