This is Africa

21 september 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Johan

Het is al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een blog geschreven heb. Inmiddels is er al veel gebeurd en veranderd. De belangrijkste verandering is dat we zijn verhuisd. We waren toch niet helemaal tevreden met onze accommodatie in Pretoria West. De voornaamste reden was de wijk zelf. West City is nou niet bepaald “the place to be” in Pretoria. ‘S avonds worden er straatraces gehouden voor de deur en het is over het algemeen geen goed idee om ’s avonds buiten een wandeling te gaan maken. We hadden de beste kamer op de residentie maar dat was nog steeds niet veel soeps. Ook is er weinig te doen in de omgeving dus moet je al snel een Uber naar de andere kant van de stad nemen als je iets wil ondernemen.

Na een paar dagen zoeken vonden we een andere residence die wel aan onze eisen voldoet. Het is een complex in Arcadia (de diplomatenwijk van Pretoria) tegenover de Somalische ambassade en vlak bij de zwaarbewaakte Amerikaanse ambassade. In tegenstelling tot West City is alles hier gloednieuw en het is voor Afrikaanse begrippen een erg luxe residence. Omdat het complex nog geen jaar oud is zijn de meeste kamers nog niet bezet en is het dus lekker rustig. Matthijs en ik delen zelfs een 8 persoons appartement met z’n tweeën.

We zitten hier bijna een maand en het bevalt ons nog steeds erg goed. De sfeer op de residence en in de wijk is hier een stuk beter en mensen kijken je niet meer raar aan omdat je blank bent zoals ze in West City deden. (Wij waren de enige blanken op de hele residence van 1100 man en dat vonden ze blijkbaar erg bijzonder) Er wonen hier ook veel (westerse) uitwisselingstudenten, wat het toch een stuk makkelijker maakt om vrienden te maken. Daarnaast zitten we hier tussen de studentenkroegen dus ’s avonds kunnen wij ons hier ook prima vermaken! Opvallend genoeg komen er vrijwel alleen maar blanke studenten naar deze kroegen. Dit is een fenomeen dat wij hier wel vaker hebben gezien. Omdat de blanken Afrikanen een minderheid zijn zoeken ze elkaar toch sneller op. Het zijn eigenlijk een soort blanke enclaves die je alleen vindt als je weet waar je moet zoeken.

Hoewel wij graag in de lokale cultuur willen duiken voel je je toch meer thuis op dit soort plekken en zoeken we ze toch vaak weer op. Er is een merkbare geschiedenis en cultuurverschil tussen blanken en zwarten Zuid-Afrikanen waardoor ze niet echt makkelijk mengen en het soms een beetje ongemakkelijk of gespannen overkomt. In het begin vond ik dit erg vreemd maar 22 jaar geleden was hier nog apartheid. Toen werden deze bevolkingsgroepen gedwongen gescheiden gehouden en hadden zwarten weinig rechten. De restanten hiervan zijn vandaag de dag nog duidelijk zichtbaar en blijken moeilijk te overkomen. De ongelijkheid in het land helpt hier ook niet echt bij. De inkomstongelijkheid is sinds 1994 alleen maar gegroeid, bijna 50% van de bevolking leeft onder de armoedegrens en 80% van het land is in het bezit van 9% van de (blanken)bevolking. Hoewel ik het in eerste instantie niet verwachtte blijft het toch een 3e wereldland.

De winter is hier nu officieel voorbij (hoewel het al een paar weken gemiddeld 25 graden was) en het weer wordt met de dag beter.

De laatste 3 weken volgden wij het vak Production Technology. Dit is een vak dat ook op Windesheim gegeven wordt aan TBK en het zou dus goed te doen moeten zijn voor ons. Maar niets is minder waar. Na een aantal lessen kwam de aap uit de mouw dat Industrial Management hier heel anders is dan onze studie in Nederland. Het is hier een soort aftakking van Werktuigbouwkunde en dat hebben we gemerkt ook! Hoewel de andere vakken wel goed aansloten bij onze opleiding was dat met dit vak niet het geval. De stof die wij voor ons kregen had geen enkel raakvlak met wat wij in de afgelopen jaren hebben gestudeerd. Van de stof die behandeld werd hebben onze klasgenoten 3 jaar aan broodnodige voorkennis die wij niet hebben. En dus staan wij voor de vrijwel onmogelijke taak om 3 jaar aan studie in een maand tijd te proppen.

Windesheim heeft onze learning agreement opgesteld en we zouden vakken volgen die goed bij onze opleiding passen. Dit is dus totaal niet het geval. Nadat wij hierachter kwamen hebben we contact opgenomen met beide scholen maar tot op dit moment is er nog geen oplossing gevonden en wordt er weinig actie ondernomen. In het ergste geval zou dit kunnen betekenen dat wij onze studiepunten niet kunnen halen dit semester en dat we dus een half jaar studievertraging oplopen. Niet iets waar ik op zit te wachten…

Deze week hebben we geen les. Maar dat is misschien maar goed ook aangezien de campussen in Pretoria door protesten geblokkeerd worden. De regering wil het schoolgeld verhogen. Op een andere universiteit worden studenten die toch naar de les willen zelfs bedreigd. Gezellige boel dus! Maar gelukkig maken wij daar niets van mee.

Het blijft wel bizar hoe dingen hier soms gaan in Zuid-Afrika. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets ooit op Windesheim zou gebeuren. Ze hebben er hier zelfs een gezegde voor: “This is Africa” of “TIA”

Volgende week hebben we online lessen en de week daarna fysieke lessen van een docent van Windesheim. En daarna komen mijn broers en een vriend naar Zuid-Afrika voor twee weken. We gaan naar Kruger Park en duiken in Sodwana Bay. Ik heb er zin in!

Nu maar hopen dat de situatie met Production Technology opgelost snel wordt…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eveline Korrel- Marcus:
    21 september 2016
    Ha Boys. Wat balen dat jullie studie niet helaas aansluit. Je moet er toch niet aandenken dat jullie een half jaar studievertraging oplopen. Wat leuk dat jullie over een paar weken vakantie gaan vieren. Lekker genieten ook van jullie nieuwe optrekje. Groetjes voor jullie beide Even Korrel
  2. José:
    21 september 2016
    Dit hele avontuur hangt aan elkaar van uitdagingen, jongens! Heb vertrouwen dat de zaakjes wonderlijk weer voor elkaar komen. Het vraagt alleen veel geduld en stress, da's een beetje jammer. Maar hé, jullie zitten wel in een prachtig land, met veel cultuur, lekkere braai's en mooie reis-vooruitzichten! Ik heb net het reisschema gehoord :D dat zit he-le-maal goed. Mochten wij ooit dit land bezoeken, dan weet ik bij wie ik moet zijn, hahaha ;-) Genieten jongens! En vergeet zo nu en dan niet een foto te maken :D
  3. Opa en oma:
    22 september 2016
    Hoi jongens,Wat gaaf pm weer een blog van jullie te lezen.Het is wel af-zien,maar opa zal wel zeggen'houd goede moed'.wij overwegen om een tickets richting Afrika te boeken en dan jullie aanstellen als onze begeleiders,hoe lijkt dat?
  4. Diana Tol:
    22 september 2016
    Hé jongens,
    Hopelijk wordt het verschil in vak(ken) snel voor jullie opgelost en is er van studievertraging geen sprake meer. (Betekent wel dat de mensen die het moeten regelen, zelf geen last van vertraging kunnen hebben).
    Keep the Faith en natuurlijk proberen te genieten van jullie ruime optrek, verschrikkelijke cafeetjes en al die andere ellende. ;)